Het is fascinerend. Een aanzienlijk deel van de mensen bezit of gebruikt rhodium maar heeft tegelijkertijd nog nooit van dit metaal gehoord. Terwijl de rhodiumprijs achter hun rug omhoog schiet en de mainstream media hier merkwaardig genoeg over zwijgt. Hoe komt dit toch?
Draagt u een zilveren of witgouden ring rond de vinger? Dan is de kans groot dat die gerhodineerd is met een elektrolytisch laagje rhodium. Hierdoor kan het juweel zijn schitterend wit laagje behouden terwijl zilver na een tijd zwart zou worden en witgoud een gele schijn zal doorlaten.
Maar dat is uiteraard niet wat rhodium tot een klimaatbelegging maakt. Wat dan wel? Door het zeer hoge smeltpunt blijft rhodium stabiel bij zeer hoge temperaturen en slijt het edelmetaal niet af. Het zeldzame metaal heeft door deze eigenschap veel industriële toepassingen, zoals in de lucht- en ruimtevaart. Of in de geneeskunde, zoals in pacemakers.
Maar de grootste vraag naar rhodium komt vanuit de autosector. Door de publieke roep naar gezonde, propere lucht en de strijd tegen de klimaatverandering hebben overheden de autoconstructeurs wereldwijd veel strengere emissienormen opgelegd.
Rhodium wordt gebruikt in autokatalysatoren omdat het het enige metaal is dat in staat is de schadelijke stikstofoxides te reduceren tot onschadelijke stikstof en zuurstof. Rhodium is dus essentieel in de strijd tegen vervuilende uitlaatgassen van het wagenpark.
Nieuwe voertuigen hebben nu meer rhodium in de katalysatoren om te voldoen aan de recente en strengere emissienormen. Na het dieselschandaal maakte bijvoorbeeld het Duitse Volkswagen bekend dat ze nieuwe katalysatoren gebruiken met hogere rhodiumgehaltes. Autoconstructeurs van Europa tot China hebben steeds meer rhodium nodig.
Maar rhodium is uiterst zeldzaam. De wereldwijde productie van rhodium ligt 150 keer lager dan de goudproductie. De productie van rhodium kan niet snel en substantieel verhoogd worden. Er bestaan eenmaal geen pure rhodiummijnen op deze planeet. Rhodium wordt vooral gemijnd als bijproduct van platina. 80% van de wereldproductie komt uit Zuid-Afrika maar vele Zuid-Afrikaanse platinamijnen verkeren al jaren in moeilijkheden.
Een uiterst zeldzaam edelmetaal met toepassingen in massaproducten zoals juwelen en wagens: dat is het perfecte recept voor spectaculaire prijsstijgingen.
Nu overheden wereldwijd strengere emissienormen doorvoeren, oude wagens uit stadcentra bannen en oude vervuilende wagens zwaarder willen belasten, lijkt het plots allemaal logisch.
Maar toen we enkele jaren terug, als eerste in de Benelux en ver daarbuiten, in onze Analyse publicaties rhodium tipten als kansrijke investering, keken heel wat beleggers raar op. Verschillende edelmetaalhandelaars hebben deze investering destijds afgeraden aan cliënteel, achteraf gezien een foute beslissing.
In onze Analyse modelportefeuille werd begin 2017 een aanzienlijke investering in goud omgeruild voor rhodium. De rhodiumprijs steeg sindsdien met 637% en de goudprijs -de laatste maanden echter niet onverdienstelijk- met 33%. Een diversificatie in rhodium is dus zinvol en lucratief gebleken.
Als de goudprijs vorige week 5000$ had genoteerd, dan had dat wereldwijd op alle voorpagina's gestaan. Maar nu de rhodiumprijs boven 5000$ piekt, kraait er voorlopig geen haan naar. Nochtans is het een opmerkelijke stijging en bezit rhodium een duurzame kant als investering.
Lezers van de Analyse publicaties hebben een fantastische zomer achter de rug terwijl deze zeldzame grondstof onder de radar blijft van de meeste beleggers. De rhodiumprijs noteert bovendien nog altijd 50% onder de topkoers van 10.000 dollar in 2008. Toen de emissienormen allesbehalve zo streng waren als vandaag en het klimaatonderwerp niet bovenaan stond op de politieke agenda.
Dit is wat we avant-garde beleggen noemen.
Met vriendelijke groeten,
Jeroen Vandamme
Gerelateerde nieuwsberichten
Heeft u een vraag?
Aarzel zeker niet om ons te contacteren of neem een kijkje in onze Veelgestelde vragen.
Contact