Deze Analyse publicatie staat natuurlijk stil bij de geopolitieke ontwikkelingen in het Midden-Oosten waar een 3.000 jaar oude kwestie terug oplaait.
Ze focust vooral op één van de grootste deals ooit in de scheepvaartindustrie. Het onderlinge akkoord tussen scheepvaart- en supertankerbedrijven Euronav, CMB en Frontline. Deze megadeal zorgt voor grote verschuivingen in de wereld van olietankers.
De voorbije twee jaar heb ik in Analyse publicaties proberen te argumenteren hoe de wijzigende geopolitieke situatie voor een tekort aan energietankers zou zorgen (Analyse nr. 1815), hoe dit tekort zich in de zomer van 2022 een eerste keer begon te manifesteren in hogere scheepstarieven (nr. 1825), met eerste winstnames in het aandeel van International Seaways (nrs. 1827, 1834), hoe activistische miljardairs zich in de sector van supertankers roeren (nrs. 1816, 1829), en hoe ook het Belgische Euronav hier kon van profiteren (nrs. 1829, 1831, 1836, 1842). Dit verhaal blijft zich verder ontwikkelen.
De gebeurtenissen binnen de sector van olietankers in combinatie met de geopolitieke ontwikkelingen bevestigen dat dit een zeer interessant beleggingsthema zal blijven.
Gerelateerde nieuwsberichten
Heeft u een vraag?
Aarzel zeker niet om ons te contacteren of neem een kijkje in onze Veelgestelde vragen.
Contact