Koekjesmelders. Cookiebanners. Ik haat ze. Wat hebben die GDPR-regels eigenlijk verbeterd ? Bij elke website die je maar eventjes wil bekijken komt die verdomde cookiemelder in je gezicht en moet je nagaan op welke knop je juist niét moet drukken of tientallen cookies worden op je persoonlijke toestel geplaatst om je online gedrag te volgen.
Het is een volledige industrie geworden. Een economie op zichzelf. Een aanrader rond dit veel ruimere onderwerp is het boek "Surveillance Capitalism" van Shoshana Zuboff.
Hoe we als burger en consument steeds meer gevolgd worden en bedrijven en overheden daar munt uit slaan. Of bekijk deze documentaire van de VPRO over hetzelfde thema.
Om aan wettelijke vereisten te voldoen en boetes te vermijden - de exploderende regelgeving weet je wel- hebben wij de verplichte cookiemelder op onze website aangepast.
Weet goed dat de Analyse website en ons bedrijf SAS Avant Garde Finance geen enkel zin heeft om uw online gedrag te volgen. We hebben gekozen voor het ultieme minimum aan cookies, zodat de website goed voor u kan functioneren en eenvoudige taken kan uitvoeren. Cookies van derde partijen laten we niet toe. Ze kunnen de boom in.
Propere websites waarbij u achteraf niet of minimaal online gevolgd wordt, zijn stilaan de uitzondering. Onlangs viel ik net niet van mijn stoel toen ik nog eens de website van VRT Nieuws bezocht. De Vlaamse Openbare Omroep.
Kwam er een joekel van een cookiemelder de toegang tot de website versperren. De VRT probeerde me gerust te stellen dat ik "meer zou beleven dankzij cookies"...
Ze zijn bij de VRT wel een kei in de waarheid verdraaien, dat moet je ze toegeven.
Verder stelt de VRT doodleuk dat zij "en 187 andere derde partijen cookies via je browser op je apparaat plaatsen."
Cookies van 187 andere partijen op mijn pc of smartphone als ik een artikel van de leugenpers wil bekijken ? Neen, dank u.
Met zo een cookiebeleid heeft de VRT website een hoger cookie-BMI dan Maggie De Block!
Je kan doorklikken om te zien met welke andere derde partijen de VRT jouw informatie wil delen. Het gaat onder andere om Adobe, Amazon, Cloudflare, DailyMotion, Facebook, verschillende Google afdelingen, Instagram uiteraard ook, Oracle, Outbrain, Parship, Rakuten, Telegram, TikTok, Yahoo en vele anderen.
Kortom, de wereldwijde advertentie-industrie!
De VRT is als overheidsbedrijf volledig gefinancierd door belastinggeld. Als dank daarvoor gaat de VRT de belastingbetaler nog eens volledig volgen in zijn online surfgedrag!
Hoe absurd kan het zijn!
Voor overheidspersoneel wordt de app van het Chinese TikTok steeds meer verboden op toestellen. Het was ex-minister/combiplasser
Om maar te zeggen: je hebt media zoals de VRT die beweren dat ze braver en correcter zijn dan de Heilige Maagd terwijl ze in realiteit de data en informatie van hun lezers aanbieden aan de geglobaliseerde advertentie- en surveillance-industrie!
Tegenover deze en andere websites staat de onze in schril contrast. Geen advertenties, geen flikkerende pop-ups, geen cookies waarbij 's werelds grootste sociale media bedrijven je nog meer kunnen volgen. Een eenvoudige maar duidelijk onafhankelijke website zoals die van Analyse. Een zeldzaamheid richting het jaar 2030.
Lees hier meer over ons privacybeleid en cookies. Je kan uw cookie-instellingen steeds aanpassen onderaan de website als u klikt op "Beheer cookies".
*Bron coverfoto Boek: The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power, auteur: Shoshana ZuboffHoe we als burger en consument steeds meer gevolgd worden en bedrijven en overheden daar munt uit slaan. Of bekijk deze documentaire van de VPRO over hetzelfde thema.
Gerelateerde nieuwsberichten
Heeft u een vraag?
Aarzel zeker niet om ons te contacteren of neem een kijkje in onze Veelgestelde vragen.
Contact